FBhidden

Messefilm = fuld værdi for pengene

Morten Schultz

Messefilm er prikken over I’et, når du skal have værdifuld opmærksomhed og value4money på din messestand.

Her er 3 grunde til at du ikke må ”Spare” filmen væk.

1: Messefilmen skaber liv og opmærksomhed til din stand. Hvis dine medarbejdere er optaget af andre kunder, giver filmen forbipasserende anledning til at stoppe op og blive inspireret, ind til I har tid til at hjælpe dem.

2: De færreste virksomheder har mulighed for at have fyldestgørende sortiment med på en messe. Messefilmen kan vise bredden og dybden af sortimentet, også hvis vi snakker ydelser og services.

3: Få dit messebudget til at vare længere, da filmen har længere levetid end en uge på messe. Når vi er i gang med at producere messefilm, har vi nemlig mulighed for at producere en masse versioneringer, målrettet andre medier. F.eks kan vi i samme omgang producere:

  • Præsentationsfilm til hjemmesiden
  • SOME versioner til f.eks LinkedIn og/eller Facebook
  • Målrettede film til forskellige målgrupper, områder, produkter eller ydelser – Det gør brugen af den SÅ meget skarpere.

Hvordan producerer man en effektfuld messefilm:

Når vi producerer messefilm er der flere vigtige retningslinjer man skal tage med i planlægningen.

Da messefilmen primært skal fungere som blikfang, må der gerne være noget WOW over optagelserne. Det kan vi gøre med forskellige beskæringer eller ekstra lækker lyssætning.

Show it, don’t tell it!

Har I budskaber I ønsker at kommunikere ud, skal det gøres grafisk og via undertekstning, da messefilm oftest kører uden lyd (for ikke at bringe dine kolleger på randen af sindssyge, ved at høre den samme sang og tale igen og igen og igen og igen og igen……)

Se mere om vores tilgang til produktion af messefilm her.

Versioneringer til SOME og Web

I forhold til versioneringer, har vi mulighed for at tilpasse din film til alle tænkelige platforme og medier. Det kræver blot at vi får forberedt os ordentligt fra starten. Altså at vi får gennemtænkt outputtet. Vi skal snakke målgruppe, medie, budskaber og formål for hver eneste film vi har tænkt os at lave. Vi skal altså være helt skarpe på, hvorfor jeres ønskede persona skal vælge at se netop den film, vi har målrettet ham/hende.

Er der nogle ”pains” eller ”gains” vi kan arbejde med, og hvilke psykologiske triggere kan vi tænker ind overfor denne målgruppe.

Vi hjælper jer gerne med at lave filmen i forskellige formater så som højkant, bred og kvadratisk, og i forskellige længder, så vi får seeren med til slut.

Hvad skal du tænke over, i produktionen af din messefilm:

  • Hold din video kort, men stadig informativ da folk sjældent står længere tid for at se en ”drama-dokumentar”
  • Sørg for at filmen er engagerende – fremhæv dine USPér med stærke visuelle effekter- f.eks. grafik eller enkel tekst.
  • Sørg for at din film er repræsentativ for dit brand og den kvalitet du står for. Hakkende, grynede videoer kan virke useriøse og forstyrrende for budskabet.
  • Undlad brug af lyd – messehaller kan være meget larmende, så videoer med lyd kan ofte ikke høres og kræve mere opmærksomhed fra besøgende (og driver dine medarbejdere til vanvid)
  • Sæt gerne flere korte videoer sammen i et loop – så kan du bedre fastholde besøgerens interesse mens de venter på en salgsrepræsentant
  • Undlad lange tunge tekster som skal læses – anvend kortere og mere visuel grafik som bedre når ud.

Denne sjove animation blev skabt for STF – Spildevands Teknisk Forening, da de skulle skabe opmærksomhed omkring arbejdsmiljø og sikkerhed på rensningsanlæg til IWA: (opdater, hvis den ikke er der med det samme)

Her er lidt ideer til, hvordan du kan vise filmen på din messestand.

Den helt oplagte er en storskærm eller en kraftig projektor der viser filmen i stort format på en af messestandens vægge. Hvis væggene ikke kan bære tv’et, kan du overveje et tv på en stander. Dette er også flytbart, hvis I har andre aktiviteter på messestanden, der kræver pladsen.

360graders film på VR headset

En af de nok mest effektive måder at få opmærksomhed på sin messestand, er ved at skille sig ud. Og det vil jeg love dig at du gør, hvis du får produceret noget 360 graders video, som dine besøgende kan se via et VR headsæt. Det er ikke alene spændende for personen med headsættet på, for forbipasserende kan se der sker noget særligt, og før du ved af det, har du en kødrand af interesserede ved din stand.

Et af de fedeste eksempler på dette, som vi har lavet, er for et “rope access” firma. Deres ydelse er at de reparerer og servicerer bygninginger fra ydersiden, ved at de simpelthen rappeller/firer sig ned. Filmen blev produceret på siden af en bygning, hvor en person med 360 graders kamera, rappeller ned ved siden af en der taler til kameraet og fortæller om firmaet og deres ydelser. Nr du får VR headsættet på, har du således følelsen af at du hænger på ydersiden af en bygning, mens du får præsentationen. Det giver det vildeste sug i maven, og et fantastisk indblik i hvad de laver.

En film som denne kan efterfølgende ligges på Youtube, hvor der endnu ikke er så meget content – og her kan I også i tiden efter messen få værdi af den.

En anden mulighed for 360graders video, er en gennemgang af et produktionsanlæg der har en størrelse og kompleksitet, så det ikke egner sig til at montere på en messestand. Vi har har mulighed for at tilføje grafik, så seeren får fremhævet de USPér der netop er relevante for jer.

Du kan også vælge at få lavet en 360 graders video af f.eks en svinestald, hvis I sælger udstyr her til. Jeres showroom, hvis det er stort og flot. Jeres domicil med den unikke udsigt eller…??? Mulighederne er nærmest uendelige, og priserne er overraskende overkommelige.

Videobrochurer

Det er også en mulighed at uddele filmen i mere fysisk format, ved brug af videobrochurer. En videobrochure er en slags folder med en indbygget monitor. Filmen afspilles når brochuren åbnes.

Se meget mere om videobrochurer her.

Filmoptagelser på messestand

En anden måde at få mere ud af din messestand med film, er ved at lave optagelser AF messestanden. Evt. kombineret med udtalelser fra medarbejdere, kunder eller forbipasserende. Denne film vil fungere rigtig godt på SOME og i f.eks nyhedsbreve; både som invitation til at komme og besøge standen, men også som inspiration til de der ikke havde mulighed for at komme forbi. Her er et super eksempel fra en messe i Berlin, hvor vores kunde Convatec fik lavet en stemningsfilm, der stadig performer super på LinkedIn:

Er du blevet nysgerrig efter at høre hvordan vi hos ISOfilm videoproduktion kan hjælpe dig med din messefilm, så tag endelig fat på mig for en uforpligtende snak.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.